Mezinárodní den kávy

Mezinárodní den kávy. Zájem Čechů o kvalitní kávu stoupá  

Praha 2. září 2014 – První říjnový den si milovníci černého aromatického nápoje na celém světě připomínají Mezinárodní den kávy. I v České republice je patrný rozvoj kávové kultury a do běžného užívání se dostaly termíny jako espresso, ristretto, cappuccino nebo latte macchiato. Průměrně vypije každý Čech ročně zhruba 330 šálků kávy a v posledních letech se čím dál více zajímáme i o její kvalitu. 

Káva je jednou z nejpěstovanějších plodin světa. V průměru se jí ročně sklidí téměř 9 milionů tun. Jeden žok, tedy pytel na kávu váží 60 kg a sběrači trvá 3 dny, než jej naplní. Na jeden pytel se musí otrhat asi 100 keřů kávovníku. Káva je zároveň hned po ropě nejobchodovatelnější světovou komoditou. Mezi její nejvýznamnější producenty patří Brazílie, Vietnam, Kolumbie či Indonésie. Obyvatelé těchto exportních států však pití kávy příliš neholdují. Přední příčky v její konzumaci zaujímají především země Skandinávie. V roce 2013 obsadili se spotřebou 9,6 kg kávy na osobu za rok první místo Finové, následováni byli Švédy (7,9 kg) a Nory (7,2 kg)[1].

V žebříčku konzumace kávy obsadila v loňském roce Česká republika 34. místo a podle statistik jí tak každý Čech ročně spotřebuje 2,3 kg.  „Češi mají k pití kávy pozitivní vztah a pijí ji rádi a často. Na rozdíl od Italů či Francouzů, kteří kávu popíjejí především v kavárnách a restauracích, si s radostí vychutnáme šálek kávy i v zaměstnání nebo doma,“ říká Miroslav Splavec, certifikovaný barista společnosti Segafredo Zanetti. V posledních letech se navíc zásadně proměňují i zvyklosti v pití kávy a nároky na kvalitu nápoje stále stoupají. „Instantní káva, káva z automatu čifiltrovaná káva jsou na ústupu a příprava kávy z čerstvě namletých zrn již není ničím neobvyklým. Češi tíhnou zejména k italské kávové kultuře, pro kterou je charakteristické silné espresso do 30ml šálku. Zároveň však chtějí u kávy také posedět a popovídat, a tak preferují i větší kávové nápoje např. cappuccino nebo latte macchiato“ dodává Miroslav Splavec. Mnoho milovníků kávy však nezůstává pouze u konzumace, ale zdokonaluje si i své jak teoretické vědomosti, tak i praktické dovednosti a poptávka po informacích z tohoto oboru stále roste. „Velmi populární je naše škola kávy určená jak profesionálům z gastro provozů, tak i kávovým nadšencům z řad laiků,“ říká Petra Knapová, vedoucí Scuola di Barista společnosti Segafredo, kterou za osm let prošlo už více než 2 500 absolventů.

Z nejnovějšího průzkumu společnosti Fairtrade Česko a Slovensko vyplývá, že co se kávy týká, záleží českým spotřebitelům i na surovině a jde jim nejen o její kvalitu, ale i původ. Nejpopulárnější fair trade potravinou v Čechách je totiž právě káva a více než dvě třetiny respondentů uvedlo, že je zajímá i to, odkud káva pochází. Společnost Segafredo Zanetti nabízí nejen fairtradové produkty, ale také jako celosvětově jediný dodavatel kávy, má pod kontrolou výrobní cyklus a kontrolu kvality, od pěstování až po hotový šálek.

[1] Zdroj: www.euromonitor.com

 

Tento web používá k poskytování služeb a analýze návštěvnosti soubory cookies. Potvrzením s použitím souhlasíte. V pořádku Další informace